PENGENALAN KEPADA SISTEM PNEUMATIK.
Pneu = udara
Matik = Kuasa
- Pneumatik berkenaan dengan kuasa udara.
- Pneumatik menggunakan kuasa udara untuk melakukan kerja.
- Untuk menjadikan udara melakukan kerja, udara tersebut perlu ditingkatkan tekanan supaya mempunyai kuasa.(Tekanan udara pada sekeliling kita tidak mampu melakukan kerja kerana tekanan rendah 1atm = 1.013 Kpa = bersamaan dengan 1bar = 1KN/M²)(Lagi tinggi permukaan, lagi rendah tekanan).
- Selalunya sistem pneumatik beroperasi pada tekanan 7-8 bar .
Komponen-komponen Asas Sistem Pneumatik.
- Pemampat(Compressor) = Mengumpul dan meningkatkan tekanan udara.
- Pengering(Dryer) = Mengeringkan udara menggunakan kaedah jerapan dan kaedah serapan.
- Penerima(Receiver) = Untuk menyimpan udara yang telah mampat dan udara yang telah dikeringkan. ia juga dapat menyejukkan udara. Boleh memerangkap wap-wap.
- Unit Servis(Service Unit) = Dikenali sebagai Unit FRL(Filter Regulator Lubricator).
- Regulator(pengatur tekanan) = 1. boleh menetapkan udara yang dikehendaki.
2. Selalunya ada pressure gauge.
- Lubricator(Pelincir) = 1. Menambah bahan pelincir kepada udara.
2. Melincirkan pergerakkan injap.
3. Mempunyai minyak.
5. Injap kawalan(control Valve) = Terdapat 3 jenis injap.
- Injap kawalan arah (D.C.V)
- Injap Kawalan Aliran (Flow control Valve)
- Injap kawalan Tekanan (pressure Relief Valve)
6. Penggerak(Actuator) = Terdapat 2 jenis penggerak.
- Linear actuator = bergerak dalam keadaan terus.
- Rotary Actuator = bergerak dalam keadaan putaran.
Daripada Pemampat sehingga penggerak mesti ada:
Energy Conversion > Energy Control > Energy Conversion
No comments:
Post a Comment