Selamat berkungjung ke sini...





















Monday, July 11, 2011

Pembelajaran 1:Pneumatik Dan Hidraulik

Nama Pensyarah: Mohd Nazri Bin Saad.


PENGENALAN KEPADA SISTEM PNEUMATIK.



Pneu = udara
Matik = Kuasa

  • Pneumatik berkenaan dengan kuasa udara.
  • Pneumatik menggunakan kuasa udara untuk melakukan kerja.
  • Untuk menjadikan udara melakukan kerja, udara tersebut perlu ditingkatkan tekanan supaya mempunyai kuasa.(Tekanan udara pada sekeliling kita tidak mampu melakukan kerja kerana tekanan rendah 1atm = 1.013 Kpa = bersamaan dengan 1bar = 1KN/M²)(Lagi tinggi permukaan, lagi rendah tekanan).
  • Selalunya sistem pneumatik beroperasi pada tekanan 7-8 bar .

Komponen-komponen Asas Sistem Pneumatik. 


  1. Pemampat(Compressor) = Mengumpul dan meningkatkan tekanan udara.
  2. Pengering(Dryer) = Mengeringkan udara menggunakan kaedah jerapan dan kaedah serapan.
  3. Penerima(Receiver) = Untuk menyimpan udara yang telah mampat dan udara yang telah dikeringkan. ia juga dapat menyejukkan udara. Boleh memerangkap wap-wap.
  4. Unit Servis(Service Unit) = Dikenali sebagai Unit FRL(Filter Regulator Lubricator).
  •  Regulator(pengatur tekanan) = 1. boleh menetapkan udara yang dikehendaki.
                                                       2. Selalunya ada pressure gauge.
  • Lubricator(Pelincir) = 1. Menambah bahan pelincir kepada udara.
                                        2. Melincirkan pergerakkan injap.
                                        3. Mempunyai minyak.

     5. Injap kawalan(control Valve) = Terdapat 3 jenis injap.

  • Injap kawalan arah (D.C.V)
  • Injap Kawalan Aliran (Flow control Valve)
  • Injap kawalan Tekanan (pressure Relief Valve)

      6. Penggerak(Actuator) = Terdapat 2 jenis penggerak.
 
  • Linear actuator = bergerak dalam keadaan terus.
  • Rotary Actuator = bergerak dalam keadaan putaran.
Daripada Pemampat sehingga penggerak mesti ada:

Energy Conversion > Energy Control > Energy Conversion

No comments:

Post a Comment

DUNIA PERNIAGAAN SMS TUNAI SERENDAI RM30